İncil'e göre tövbe ne demek?Tövbe, kişinin Tanrı'ya ve O'nun sözlerine iman etmesini engelleyen her şeye karşı olan düşünceler veya tavırlar değişikliğidir. Sözlük, "tövbe'yi", "bir kötülüğü bir daha yapmamaya söz vermek" şeklinde tanımlar. Bu tanım, tamamen insani bir çabayı anlatır ve sevap kavramının özünü teşkil eder. Oysa Kutsal Kitap’a göre tövbe, kişinin Tanrı'ya ve O'nun sözlerine iman etmesini engelleyen her şeye karşı olan düşünceler veya tavırlar değişikliğidir. Kendi başına tövbe, insanın yaşamını değiştiremez; çünkü bu ancak Kutsal Ruh'un yenileyen gücüyle mümkün olabilir. Bir insana Mesih'in kimliği ve eylemlerinin eşsizliği, iman etmenin getirdiği ayrıcalık ve insanın içinde bulunduğu çaresizlik anladığında ve o insan "sadece ve sadece Mesih'e iman" ettiğinde, onun, gerçek kurtuluş getirecek ölçüde tövbe ettiği kabul edilir. Kutsal Kitap'ın hiçbir yerinde, Mesih'e iman etmenin, günaha mahkûmiyetten kurtulmak için yetersiz olduğu ima edilmez. Pavlus, Romalılar ve Galatyalılar mektuplarında kurtuluş koşullarını anlatırken tövbe kavramından söz etmez; Yuhanna da tövbe etmeyi bir kurtuluş koşulu olarak saymaz. Ama tövbe, kurtuluş koşulunu tanımlamak için kullanılan bir sözcüktür. Anlaşılan ‘tövbe’ ve ‘iman’ birbirlerine bağlı olan kavramlardır. Birçok insan Yeni Antlaşma'da geçen tövbe sözcüğünü, "pişmanlık duymak, günah yüzünden acı çekmek, günahtan dönmek" şeklinde yorumlar, ancak pişmanlık duymak ve acı çekmek, tövbeyle aynı anlama gelmez. "Tövbe etmek" fiili, yaşamın yenilenmesi (bu da Mesih imanlısı olmayanların yapamayacağı bir şeydir) değil "düşüncenin değişmesi" anlamındadır. Eğer bir kimse gerçekten ve derinden yaşamını değiştirebilseydi, bu durumda Mesih'in çarmıhtaki ölümüne hiç gerek kalmazdı; üstelik Kutsal Yasa'yı yerine getirmek de mümkün olurdu. Pavlus, Tanrı'nın ebedi tasarısına göre bunların ikisinin de mümkün olmayacağını belirtir (bknz. Galatyalılar Kitabı). Yeni Antlaşma'da, yararsız ve yaşam içermeyen eylemlerden, Mesih, Tanrı ve günah hakkındaki yanlış düşüncelerden tövbe etmekten de söz edilir. Mesih imanlısı olmayanların kendilerini Mesih'e inanmaktan alıkoyan her şey hakkındaki düşüncelerini değiştirmeleri gerekmektedir. Tövbeye çağrı yapılan iki yerde insanların verdiği tepki "sözü benimsemek", "imanlı olmak" ve "inanmak"tır. Kaynakça: Kutsal Kitap Elçilerin İşleri 2:38,41,44; 3:19-20; 17:30,34 Romalılar 1:18-3:20; 7:13-25 Filipililer 3:4-9 2.Petrus 3:9 |
|